2012/10/22

Speil, speil...


Det har alltid vært en del overtro knyttet til speil. De fleste kjenner til at man får 7 års ulykke av å knuse et speil. Dette stammer fra den tiden da man trodde det var sjelen man så i speilet. Dermed trodde man at hvis man knuste et speil, gikk sjelen i stykker også. Det tar altså 7 år å bygge opp sjelen igjen…

I morges knuste jeg sminkespeilet mitt ved et uhell.. nå har jeg 7 år foran meg med bare dritt…og jeg som har det så bra akkurat nå…. DOH!

I mange land sies det at hvis et speil plutselig detter ned av veggen og knuses, vil et dødsfall ramme familien. Og dersom et speil knuses mens det henger på veggen, tilsynelatende uten grunn, vil man miste en nær venn. Nå vet jeg ikke om jeg hadde tenkt så himla nøye gjennom akkurat det dersom speilet på veggen min plutselig hadde knust mens jeg stod intetanende og lagde middag. Da hadde andre tanker flydd gjennom hodet mitt må jeg innrømme, og jeg hadde nok sjekker alle kott og skap… Var forresten vitne til et slikt mystisk fenomen en gang. Jeg hadde en Gullfisk-bolle stående i motsatt ende av en relativt lang og smal stue, og Tv samt Tv-stoler i den andre enden. Der satt jeg og venninnen og så på den ferskeste episoden av Hotell Cæsar (dette er altså noen år siden, da man enda hadde ork til å følge med på såpeopraen som nå har gått på skjermen i 10 – 15 år …føles i alle fall sånn..) hørte vi et kraftig smell. Det neste vi registrerer er gullfisker liggende på gulvet å sprelle i en salig blanding av vann, glasskår og bunnsteiner. Klarte utrolig nok å berge livet på fiskene ved hjelp av et desilitermål og litt vann, men hvordan glassbollen kunne eksplodere uten grunn er den dag i dag et av mine største mysterium..

I England finnes det visstnok et motmiddel mot ulykken. Man skal bare samle sammen bitene av speilet og hive dem ut i en elv med stri strøm. Dermed blir ulykken ført bort med strømmen..

Og jeg som kasta speilet mitt i søpla, og tror sannelig søppelmannen har vært å hente den også..

I USA bringer det ikke ulykke å knuse et speil med vilje. Og hvis man skulle komme til å knuse et speil ved et uhell, kan man ta frem en femdollarseddel og gjøre korsets tegn med denne. Før i tiden måtte man bruke en gullmynt, men det blir sagt at en femdollarseddel gjør samme nytten. Jeg gjorde det ikke med vilje, for det er ikke den tiden på måneden riktig enda, så kanskje det hjelper å kose seg med en femkroning? For jeg har nemlig ikke en femdollarseddel liggende…

I Europa er det mange som hevder at man ikke bør se seg i et speil i skinnet fra et stearinlys, og barn må ikke se seg i speilet før det er et år gammelt, For da kan barnet begynne å stamme, eller dø i tidlig alder. Shit …Julie har begynt å lete etter ordene…er dette min feil? Er det på grunn av at jeg ville vise henne seg selv i speilet da jeg hadde fått et hårstrikk oppi håret for første gang? (noe som for øvrig var temmelig teit gjort da vesla ble obs på at hun hadde noe i håret og dermed reiv det ut, akkurat som alle andre barn gjør når de får noe på hodet eller i håret)

Det er også uheldig for en brud å se seg i et fotsidt speil før bryllupet, mens et nygift par gjerne kan se seg i et speil etter bryllupet, da dette vil føre til et langt og lykkelig liv sammen. Jau jau, dette blir vel aldri noe jeg trenger å tenke på, da jeg nemlig ikke skal gifte meg… tror jeg i alle fall…

Har knust mange speil jeg og skulle nok ikke vært lykkelig på enda noen år fremover, så herved avliver jeg den myten, for akkurat nå har jeg det faktisk temmelig bra.. Får bare håpe det varer…..tror kanskje jeg skal lete littegrann i søpla i dag, og dra ned til Otra og senke bitene der. Ikke akkurat en stri elv, men det kan da ikke skade å prøve?

Hva skjer om jeg knuser et speil i dag også`? Betyr dette at jeg da får 14 års ulykke?
Baronessen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar