2010/11/11

Hvorfor Baronesse Von Krogh?

Etter at jeg startet denne multimedia-dagboken, har jeg blitt spurt : Hvorfor Baronesse Von Krogh?

Vel..mitt dobbeltsøskenbarn (ja, vet det høres rart ut men den historien tar vi en annen gang. Han er mitt DOBBELT-søskenbarn, og NEI, det er ikke innavl.) Sebastian Krokusmoen (les: Kenneth Pettersen) burde vel forøvrig svare på dette, da det var han, med fler, som ga meg navnet.... Mitt første navn var Enkefru Størkersen, men ettersom Herr Størkersen verken er død eller glemt, og vi aldri var gift, fant vi ut at dette navnet var noe upassende.

Hvorfor er navnet så viktig?
Navnet er det merkeelementet som flest ganger forteller om verdier og personlighet, kultur og bakgrunn. Så hvorfor Baronesse Von Krogh?

Igjen, ikke rett person til å svare, men bakgrunnen for å få et slikt "spesiellt" navn kjenner jeg jo..... Faktum er at jeg er en ekte bygdetulling! Ja, det er sant! Jeg vokste opp på bygda.

Hva er en bygd?
Ordet bygd er henledet av det norrøne ordet býr,som egentlig betyr gard og refererer til en plass som er bebygget med flere bygninger som står samlet. Kanskje litt kontroversielt når man tenker på den forståelsen folk i dag har av begrepene by og bygd....

Anyway, jeg er en bygdetulling, og som kjent, på bygda får en ikke mer morro enn en lager det sjæl...og, som også kjent, pleier en å ha en god gammeldags 96% i årene når en har det morro...Om det var etter alkoholkonsum det hele startet, vites ikke, men det var iallefall etter noen gode drammer jeg fikk navnet mitt.... Allerede var der navn som overnevnte Sebastian Krokusmoen, Chieftain, Mabel RosenQuist, Teobach Gyldenmaane, Victor Dragenhortz Morgenstierne og Johannes Falkenskiold, for å nevne noen... Så ettersom jeg var et verdig medlem av bygda,,dvs født og oppvokst der (og faktisk den første og eneste jenta på 15 år) og til og med hadde vært i fjøset og dratt ut et lam av ræva på en sau et par ganger, kvalifiserte jeg meg til "navnesermonien". Hvilke krav jeg måtte igjennom før jeg ble godkjent, vil jeg ikke dele med dere, da jeg fremdeles slites psykisk og har nattlige mareritt....

Så da er det klart...jeg kaller bloggen min Baronesse Von Krogh av en grunn, ikke bare fordi jeg ikke fant på noe annet....

Min bedre (?) halvdel kaller meg en overklassesnobb...

Ærbødigest hilsen
BaronesseVon Krogh

4 kommentarer:

  1. Fiffig lite krypinn du har reiret sammen her, Baronesse. Din hule er nå lagt til i bokmerkene.
    -Krokusmoen-

    SvarSlett
  2. hehe! Arti måte du skriv på, sku ønska æ klarte å formuler mæ sånn!:)

    SvarSlett
  3. Den faktiske Baronesse von Krogh29. september 2012 kl. 01:31

    Hva skal man si? Mulig jeg skal starte en blogg som heter Marita Kristina Hanssen. Siden mitt faktiske navn og min faktiske tittel allerede er tatt av deg, så er vel det bare passende.

    Mvh
    Baronesse von Krogh (the real one)

    SvarSlett