2017/01/11

Jeg vil bare sove!

Du skal være hard for å tåle lite søvn..faktisk så er det direkte farlig å sove for lite. Man kan dø av det, faktisk!

Hvor lenge kan et menneske gå helt UTEN søvn? Noen trenger mye søvn,noen trenger lite...men det finnes vel ingen som ikke sover i det hele tatt? For hva skjer da?

Det å ta fra mennesker søvnen er en velkjent torturmetode som enda blir brukt den dag i dag, på tross av den enda mer velkjente studien gjort på rotter med det resultatet av at de døde etter bare en ukes tid!

Andre artikler sier at søvnløshet truer fysisk og mental helse... Vel, Min fysiske helse har vært truet i lang tid og det kan jeg neppe skylde på søvnmangel... Mentalt har jeg heller ikke vært helt god (Og dersom du er fast leser av bloggen er det vel mer enn et eksempel på nettopp dette i arkivene fra tidligere år..) men en ting er sikkert, jeg blir ikke BEDRE av å bli vekket opp hver bidige gang jeg holder på å sovne ,om jeg i det hele tatt rekker å faktisk legge med tilrette i en sovestilling før jeg må opp igjen, flere netter på rad over laaaang tid!


Det finnes ingen tvil om at det å ta fra en person søvnen er noe av det verste man kan utsette et menneske for (eller dyr..eller rotter...) , så hvorfor gjør mine egne gener det hver bidige natt? Er det bare som mor man er nødt til å utvise ubetinget kjærlighet for sine barn,går det ikke begge veier?

Nettene mine blir styrt av en armé på 3 som jeg har produsert selv... og de er ikke særlig snille! Jeg holder fast ved teorien min om at de prøver ta livet av meg, eller drive meg fra sans og samling for å få meg innlagt et eller annet sted.. Hva de så måtte oppnå med det aner jeg ikke, men en eller annen slu plan finnes det garantert! De er jo mine avkom....


Minsta holder det gående til kl null-et-null-null denne kvelden før ho kaster inn håndkleet og storebror overtar derfra. Det er non-stop og du kan banne på at med en gang jeg får lagt meg ned i senga er han hylende igang igjen. Jeg utelukkende alle innlysende fysiske behov som sult, tørr bleie, tørste, smerter, varm/kald og syk før jeg begynner gjetteleken på de mer diffuse sakene som selskapssyk, drømmer, vil ha et eller annet etc. Enden på visa er at han insisterer på å opp av senga - og jeg løfter han opp, han peker utover gangen- og jeg bærer han inn i stua.... Dum,trøtt og lut lei som jeg er tenker jeg ikke før jeg følger hans anvisninger (hvem er sjefen liksom...) og ender opp i godstolen foran Tven der han informerer sin mor om at han ønsker å se "uæææh grr" (dinosaurer i ymse format på YouTube)

Hva f! Klokka er 0230!!!! Skjønner at jeg er blitt lurt (først nå..skylder på søvnmangel over lang tid) rasker med meg en tåteflaske med melk i og pakker han inn under sin egen dyne igjen før jeg trykket tåteflaska i truten på ungen.

Det blir stille og jeg tusler tilbake i seng

- Uæææææh! Mere! Klokka er 0236!

Skrittene mine er noe raskere, noe tyngre og ganske mye mer sintere når jeg før 17ènde gang denne kvelden går inn for å forklare at -"nå er det natt og nå må du sove", som søvnekspertene på familiekontoret lærte oss en gang i fjor.Heretter er det den såkalte 5 minutters metoden eller hylekur, eller hva søren man kaller det, som er gjeldende. Etter halvannen time gir mor imidlertid opp, igjen, og prøver å ta han inn i senga sammen med meg for å se om det mot all formodning måtte hjelpe. 

Han legger seg tilrette og jeg øyner håp, helt til han stikker en finger inn i øret på meg og sier -"Nei mamma nei!" og prøver å stå opp igjen. Jeg nekter, og han hyler!

Da jeg innser at det er like før jeg rister vettet av hele ungen får jeg summet meg, løpt over gangen og røsket opp døra til 7 åringens rom der halvdelen har søkt tilflukt i håp om å unngå det verste natte-rushet og få sove i fred. ( ettersom han skal på jobb ,for han HAR faktisk en jobb han....bare ikke jeg som har det privilegium. buuuuhuuu)

Gestikulerer vilt etterfulgt av noen halvkvalte stønn før jeg peker fast mot døra til vårt soverom der 2 åringen enda hyler som en stukken gris og ikke ikke har fått roet seg etter siste sinneanfall, for deretter å begrave mitt eget ansikt i hendene. Jeg er fortvilet og trøtt og greier ikke få frem et eneste ord (og DET er et meeeget uvanlig fenomen for undertegnede)- jeg vil bare SOVE!

Fortumlet mumler han noen gloser og skjønner lite når han sjekker klokka og ser den ikke engang har greid å karre seg til 0530. Men et blikk på vraket som står foran han er tydeligvis nok til at han forstår alvoret i situasjonen for han står opp og overtar "hylerne" - som akkurat da har formert seg til 2 stk (lillesøster har naturligvis våknet av hysteriet) og befinner seg på 2 forskjellige rom og prøver å overgå hverandre i volum for å få være den som fanger oppmerksomheten til den det måtte angå først.

Hva som videre skjer er meg rivende likegyldig der jeg siger ned på madrassen på gulvet og sakte svimer av. Jeg hører hylende småbarn i bakgrunnen,dører som lukkes og vekkerklokker som ringer men lydene blir fjernere og fjernere for så bli borte. Jeg sovner,Tungt! og får hele 2 timer søvn før jeg må stå opp igjen.... Jeg er kvalm! Jeg eeeer så trøtt!

Bare vent til hyenene er tenåringer og vil sove hele tiden. Da skal mamma ha det gøy da!

Jeg skal kjøpe meg en sånn skikkelig god mikrofon, en sånn som ser ut som en femtitalls radiomikrofon, bare for at de er enormt kule å se på, og bruke den til å gaule "noen ganger ærre alright!!" (bare for at jeg kan tenke meg at det må være omtrent det verste en kan høre midt på natta når man er så trøtt at man er kvalm) hvert 20 minutt!
Om jeg klarer å holde meg våken da, hele natta gjennom for å gjøre dette...men eldre folk trenger mindre søvn, så det burde la seg gjøre, om jeg ikke er død av søvnmangel innen den tid, eller innlagt et sted....

Halvdelen forbarmet seg heldigvis over meg og tok hylerne i natt,så nå har jeg faktisk sover mer enn 4 timer sammenhengende det siste døgnet. 
Jeg er et nytt menneske! Bring it oooon!Bilderesultat for morsom søvnløs sove trøttBaronessen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar