2013/01/30

Husmorspeed


Disclaimer: Dette innlegget ble skrevet i tung kafferus, og forfatteren kan derfor ikke klandres for noe av det skrevne da undertegnede var skinnsyk i gjerningsøyeblikket. Om du i tillegg leser teksten veldig fort, vil du få  forfatterens opplevelse av det hele, da øynene gikk som prosjektiler frem og tilbake under skrivningen samt tastaturet fikk brannskader, så vel så fingre.
 

 

Kaffe er en drikk laget av frukten fra kaffeplanter. Finheten på kaffepulveret varierer etter hvordan kaffen skal tilberedes. Kaffen blandes på forskjellige måter med vann, og drikkes i de fleste tilfeller varm. Kaffe inneholder koffein, et stimulerende og oppkvikkende stoff.

Koffein har effektmessig mange likheter med stimulerende narkotiske midler, men regnes ikke som det, fordi det er karakterisert til å være mildere og mindre avhengighetsskapende. Koffein er det stoffet som påvirker adferd som brukes mest i verden....

 

En god kopp kaffe er sterkt undervurdert! Eller en stor kopp kaffe, tre, fire, åtte... helst ei hel kanne....

 

Super-mamma, turbo-mamma, lynvingen. Jeg er blitt kalt mye rart når jeg suser rundt i huset med ungen på skuldrene mens jeg vasker gulvet, lager mat og bygger Lego samtidig. Faktum er at jeg ikke er noen super-mamma, eller for øvrig noen av de andre nevnt ovenfor.

Jeg er rett og slett bare en mamma som har lært at om man skal kunne holde seg oppegående en hel dag, spesielt etter våkenetter, ja da trenger man kaffe. Store mengder av sorten også!!

 

Ulempen med kaffe er at når man heller innpå den ene koppen etter den andre, så må man bare ha mer og mer og mer… til slutt får man kaffe-skjelven, hender og føtter rister, hjertet slår salto men likevel klarer man ikke stoppe. Adrenalinet øker og man må holde seg i aktivitet. Det er da vaskekosten kommer frem, og i løpet av få minutter har man vasket alle gulv, benker, toalettet og alle vinduer, samtidig som man har kledd opp baby-born i sin fineste feststas og oppdatert venninnen om dagens mer eller mindre interessante opplevelser via telefonen. Effektivitet på høyt nivå rusa på god gammeldags husmor-speed, nemlig koffein!

 

Kaffen har sitt utspring langt tilbake i tid. Vi skriver rundt år 1000. Det eldste sporet man har funnet om kaffen, er en 1000 år gammel historie fra Etiopia om gjeteren Kaldi, hvis sauer spiste bær fra kaffeplanten og av den grunn ikke fikk sove om kvelden. Tro det eller ei, dette er bare en myte! Denne myten forteller riktignok at det faktisk kan være andre grunner (bortsett fra at den smaker himla godt og gir oss et etterlengtet puff etter en dårlig natts søvn) til at folk i utgangspunktet begynte å drikke kaffe, altså, på grunn av dens effekt til å kvikke oss opp. Jeg signerer den.

Jeg er temmelig sikker på at «gamle dagers» husmødre som lagde hjertemuffins med konfettistrø, hadde skinkestek eller roastbiff til middag hver eneste dag, bakte brød fra bunnen av med ingredienser jeg aldri har hørt om, alltid hadde det rent og pent og pyntelig – ja, disse må ha brukt stoffet de også. Husmor-speed. For hvordan i all verden fikk de det ellers til? Med mindre det fantes en mystisk mamma-butikk som ikke jeg vet om, der de solgte argusøyne og blekksprutarmer?

 

Uansett, jeg er avhengig. Sterkt avhengig. Jeg innrømmer det, og skulle nok vært på et AK møte eller noe. Tro om det finnes? Anonyme koffeinavhengige? Nåja, anonym kan jeg vel knapt kalles der jeg stort sett er å se med en diger kaffekopp to-Go i neven til enhver tid.. I alle fall etter at jeg stjal sjefens nye kopp, som rommer en hel liter av drikken og bare i dag har jeg nok hatt en fire-fem av dem..

Det er også glede ved kaffe, for meg flere gleder. For eksempel på jobb, når «kaffe-mannen» kommer. Det er dobbel glede for meg! Han kommer med kaffe, og i tillegg er han utrolig kjekk! (ikke har han ring heller..hmm..)

Men nå har jeg ikke ro til å sitte her å skrive lenger, jeg må ommøblere, møblere, vaske, rydde, leke….

Om litt er kaffen klar.

 

Baronessen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar