2012/02/03

Hjem kjære hjem!

Alt ettersom hvorfra, når og hvordan. Ja, jeg snakker om å komme hjem. - Enten det er fra skolen, jobben, en helt alminnelig spasertur eller kanskje ferie. Hva vil det egentlig si å komme hjem? - Før en stiller seg spørsmålet vil det kanskje være relevant å tenke på hva det vil si å dra. Det å dra på ferie for eksempel

Alt er klappet å klart. Huset er ryddet, hybelkaninene vasket bort, og all bagasjen står ferdig pakket ved døren. Det meste ligger til rette for at vesla og jeg skal få en koselig tur til Lofoten. Legg merke til : huset er ryddet! Ja, som regel velger å forlate huset i pent og ryddig stand ved avreisedagen. Man tenker fremover. Fremover til hjemkomsten. Man tenker faktisk på det å komme hjem igjen allerede før en har dratt. Det er nok ikke så dumt som det kanskje høres ut til. Det å komme hjem til noe en trives i er viktig for de aller fleste.

For all del, vi har hatt 11 koselige dager oppe i nord, fått besøk familie og venner en ikke har sett på lenge. men for de som leser bloggen min, er det neppe ukjent at jeg nok ikke er noen nord-norge-patriot, på tross av at det er her jeg har mitt kjødelige opphav. Jeg trives nok best hjemme i Kristiansand, sånn er det nå engang bare.

Stolt mor var jeg i dag, da jeg dro på en 11 timers lang reise med min lille 2 åring, og hun oppførte seg eksemplarisk på alle måter. Også da vi ble sittende å gardemoen, inni flyet, i 2 lange timer før vi i det hele tatt fikk tatt av. Jeg siterer småtten: "vi e kerdi" (les: vi er ferdig) som hun utbrøt da vi endelig begynte å rulle bortover gardemoens rullebane. Jeg måtte fortelle henne at vi faktisk ikke var "kerdi" men først nå skulle opp i lufte. "off, åååå ja" fikk jeg til svar, før hun snudde seg å tittet ut av vinduet... Også denne flyturen gikk helt uten problemer, som flyet før, rent bortsett fra at all interiøret på en meters omkrets, inkludert mammas ansikt, var fullt av klistremerker ved ankoms til Kjevik.

Sliten og trøtt kommer vi inn døra hjemme, og blir nedløpt av en overlykkelig hund og katt. Bikkja vet ikke hvilket bein hun skal stå på, uler og ruller rundt, og katten nøyer seg med å henge fast i venstre bein på matmor. Velkomsten er som vanlig upåklagelig!

Når alt kommer til alt dreier det å komme hjem seg helst om å tilpasse seg det miljøet og de omstendighetene som en forhåpentligvis trives litt bedre i enn andre, man enten minutter, timer, dager eller år før har forlatt. Så jeg regner med at den berømte klisjeen om at "borte bra, hjemme best" fortsatt holder mål i vårt dagligdagse liv.


Baronesse hjemmekjær

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar