2012/02/04

Kulda har satt inn sitt jerngrep.

Nå er jeg lei av å fryse! Jeg står opp og titter på gradestokken. -10. Ikke så galt, tenker jeg, kler på meg boblejakka, tar bikkja i båndet og setter foten utenfor døra. Allerede ved første åndedrag fryser min tette nese enda mer igjen og bikkja står å skjelver ettersom hun ikke har noe særlig til vinterpels igjen. (Les :Bendelorm er heftige greier.)
Jeg snur, kler på meg skjerf og lue samt hiver et vinterdekken over bikkja før vi prøver igjen.

Etter en liten tur ute i snøkovet, kommer vi inn i varmen igjen...eller, hva er det jeg sier? Varmen? Det er sannelig ikke mye varmt i leiligheten om dagen, vi fryser kroppsdeler av oss! Da jeg valgte å flytte inn i dette nittitalls-huset fikk vi høre at det var veldig godt isolert og man brukte uhyre lite strøm. Nuvel...en hvit løgn? Sort, tenker jeg vi kaller den! Her er det sannelig ikke mye glava og spore! Det trekker fra dører,vinduer,vegger..vel, det trekker over alt! Så mine 2 1000W panelovner jobber på spreng, men klarer likevel ikke å bikke tempraturen over 20 grader. Og når jeg i tillegg har røsket ut vegg-til-vegg teppet som var her og erstattet det med laminat, vel, da må jeg nok innse at der må tiltak til for å slippe å gå med varmedress innendørs..

Så da bærer det til IKEA! Men først må jeg innom sørlandssenteret på en Lørdag.. *grøss* IKEA har nemlig ikke varmeovner, og jeg trenger fler! (hvorfor har de ikke det?)
En kjapp tur innom Chlaes Olsshon og jeg er en panelovn og en stråleovn rikere.

Jeg parkerer utenfor IKEA og går kappgang inn. Det er snø og kaldt ute!!
De fleste jeg kjenner synes det er gøy å gå i avdelingen for de store tingene, møbler og slikt. Jeg liker meg aller best i underetasjen, kjøkkensaker, lamper, tepper og stæsj. Så jeg styrer rett inn i 1 etasje uten å ofre etasjen over en tanke! Jeg skal ha varme i kåken, og det er her jeg finner det jeg trenger!

Fornyelse frister og lommeboka brenner. Folk kan si hva de vil om Ikea og det de kaller dens "standardiserte" utvalg, men jeg kan gå og gå og gå..... her inne.

Menneskene jeg kappgår med med full tralle i alle retninger er mange. Flere kjører på meg både forfra og bakfra, svette i fjeset og desperate i ansiktet.


Jeg går i rolig tempo og titter meg rundt, på leting etter gulvmatter med "lange hår." Jeg finner et par passende tepper og selvfølgelig annet stæsj jeg egentlig ikke trenger.. Så er det kroken på døra og jeg kjemper meg til kassene.

Det er alltid en spenning knyttet til det å kjøre varene gjennom kassen. Mange budsjetter har sprukket på "berserkturer" til dette bygget.

Så kommer jeg hjem med nye tepper ,en liten kommode, vase og noe stæsj til å ha oppi, rødvinsglass, vannglass og en lampe til vesla. Vel, så er jeg 1700 kr fattigere, men nå begynner leiligheten å ta form. Jeg setter meg ned med et glass vin etter at vesla har lagt seg, tenner noen lys og innser at jeg fryser ikke lenger.

God helg!





Baronesse Von Krogh

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar