2012/10/15

Snill pike

Mama tryed to raise a lady ,but daddy won ...he raised a lady who dont take shit from anyone!


Snill pike... Mange jenter rammes tidlig, allerede på barneskolen, og noen sliter hele livet...

Jeg prøvde å finne definisjonen på snille piker ved hjelp av google..det hjalp ikke stort. Ikke tro at jeg ga opp fort, for det gjør jeg ikke, prøvde nemlig alle søkeordene og setninger jeg kunne komme på, uten hell..Det nærmeste jeg kom var faktisk spørsmålet i seg selv, hva ER egentlig en snill pike. Faktum er at man ikke helt vet, ikke helt kan finne en definisjon på det....
Det handler nok først og fremst om kjønnsroller. Vi jenter skal være flinke, hjelpsomme og plinkoppfyllende. Helst uten å kreve noe tilbake.

Begrepet Flink jente er litt som begrepet politisk korrekt. Det brukes for å holde flinke jenter nede.
Så de ikke skal tro at de er noe.For de jo ikke noe annet enn flinke.Og jenter.Mens mennene derimot er både menn. Og dyktige. Som er noe helt annet.

Visste dere at det faktisk er noe som heter "flink pike" Syndromet? Det visste ikke jeg..men det er kanskje ikke så rart...? Det går altså ut på at man sliter med konstant dårlig samvittighet for at tiden og en selv ikke strekker til. At oppvasken  ikke blir tatt, man ikke trener nok, ikke jobber nok,bla bla bla...hørt sånt? Vil det si at omtrent alle småbarnsmødre i vårt vidstrakte land lider av dette syndromet?

Flinke jenter går iallefall ikke ut når det er mørkt, de drikker ikke alkohol og sitter med beina pent i kryss...nei,vent,ikke beina, anklene i kryss! Det så jeg nemlig på et av disse meget interessante TV programmene på TV3 (hva hadde vel livet vært uten TV3 og deres innholdrike,og ikke mist varierte program) Prinsesseskolen tror jeg det het.

De nikker og smiler, holder kjeft når de mener noe og sier ja til alt de blir bedt om. Slik som jeg gjør.
 
Jeg er en jente som har vokst opp med kjønnsroller og forventninger til meg som person, som mye baserer seg på at jeg er en jente. Men et eller annet sted feilet det...
 
Jeg er nemlig verken snill, flink, søt eller pliktoppfyllende  - iallefall ikke bare fordi andre forventer det av meg. Jeg er et menneske, som setter forventninger og krav til meg selv. Og jeg er sannelig ikke bare snill, hvor kjedelig er ikke det?
 
 Jeg går på byen,jeg drikker meg full (sannelig litt for meget også må jeg tørre påstå) og jeg gjør dumme ting. Ikke-snill-pike-ting. Dagene etter sitter jeg med nerver oppetter halsen og klarer ikke fokusere på mye annet.
Men når det hele har lagt seg så innser jeg som regel at jeg har hatt det veldig gøy! Og som regel er det dumme jeg har gjort ikke så ille likevel.

Jeg liker å være litt rampete,litt gal og leve litt på kanten... Annenhver uke selvsagt, de andre ukene er jeg en småbarnsmor som ikke får tiden til å strekke til, men husvask,matlaging, tur med bikkja og leke med vesla... Ja jeg lider nok av Flink pike syndromet jeg også...annenhver uke.... 
 
 
Snille piker kommer til himmelen.
Slemme piker kommer dit de vil.
 
Har dere lagt merke til at litt slemmere piker er bedre likt?



Baronesse Von Flink

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar