2012/09/25

Dyreliv


Det å stå trøtt foran speilet etter en alt for kort dusj mens man hutrer og prøver å «åpne» øynene med diverse sminke, kan ikke defineres som dagens høydepunkt. Når man da har en katt hengende etter beina, og må passe godt på hvor man trør blir alt så meget mer innviklet.

 

(tenk å ha vært flue på veggen en slik morgen. Tror jeg har mange rare positurer der jeg går og skrever, prøver å holde balansen mens jeg stavrer meg fremover mot badet, mens jeg fortvilt prøver å unngå å tråkke på katta..)

 

Kattunger er så innmari søte, alt man vil er å dytte nesen nedi den gode pelsen deres og bare snuske. Man får den når den er kattunge, liten og leken og klar for å utforske verden. Det er nesten som ha en baby, bare at den kommer ikke med andre utsagn en mjauing og maling.

Å leke med den med bare fingrene, og nesten ikke merke at det er klør der engang. Det er bare søte myke poter som er deilige å ta på.

 

 
Misforstå meg rett, katten er utrolig søt enda, men nå er det blitt en forvokst kattunge på snart 7 måneder (han er allerede større en min andre katt, som er 3 år gammel) og har allerede funnet ut av diverse hersketeknikker. For eksempel så er det bare å stå mellom meg og speilet, stikke av med det meste av innholdet i sminkemappa mi eller andre remedier jeg skulle trenge der jeg står, for å oppnå kontakt med meg. Blir dette ignorert, er det bare å prøve klatreteknikken. Hopp ned på gulvet igjen, kvesse klørne, for så å klatre opp etter matmors bein. Dette bør helst gjøres før matmor har fått på seg klær for best effekt. Jeg hyler og freser til katta (ja, jeg er en av de som lever i troen på at «katte» og «hundespråk» fungerer best i henhold til kommunikasjon med dyr. Jeg freser til katta når jeg er sint, og knurrer til bikkja når hun tigger etter maten min…det funker – stort sett…)

 

Jeg hiver katta ut av badet, men ettersom jeg lærer fryyyyktelig seint, lukker jeg ikke døra… katten kommer inn, og prøver teknikken igjen… og igjen… og igjen….

Jeg freser og hiver den ut av badet igjen… og igjen… og igjen….

 

Det teiteste med det hele er at jeg vet hva han vil, han vil ha mat av den blaute typen. Og jeg vet at dersom jeg bare gidder å gå inn på kjøkkenet og gi han dette, så kan jeg sminke meg i fred… spørsmålet er da: hvorfor i alle vide verden gjør jeg ikke bare det først? Gi katta mat altså? Dette gjentar seg jo hver eneste morgen… Gudene vet…

 

I går var det drittvær av høyeste grad, og er det noe kattene mine IKKE vil, så er det nettopp å være ute i drittvær. Det som da skjer er at de holder seg inne hele dagen, og begynner å kjede seg. Ikke er de bestevenner heller, så noen feider i løpet av dagen hører med. Sporene ligger strødd når jeg kommer hjem fra jobben. En knust vase på gulvet, en opprevet dorull (og ikke hvilken som helst dorull, Hello Kitty dorullen til Vesla…så det ble hylekor også…)

Jeg har, eller hadde, en stor blomst stående på gulvet i en stor potte…denne eksisterer heller ikke lengre….

 

Etter å ha ryddet opp, støvsugd og vasket, kjenner jeg en mistenkelig eim…jeg går til det faste stedet, under hjørnebordet i stua. Og joda, selv om det regner ute må man jo drite… faens katter! Ikke om det snør der det er varmt, får de inn den illeluktende kattedoen igjen! Da skal jeg heller plukke opp uhellene når de skjer.. her før min voksne hokatt skylda, for Mikkel kan nok være irriterende, overkosen og overleken, men han gjør heldigvis ikke fra seg inne i alle fall. Mens jeg vasker opp står bikkja med senket hode bak meg og lurer på om det er den som skal få kjeft for dette…

 

 

At katter ikke leser er bare tull. Jeg tar frem avisen og det slår aldri feil, da kommer en av kattene og skal lese den også. Denne gang er det Nemi, for Mikkel har jeg kastet ut i regnet for å unngå å måtte tørke opp mer kattedritt. Å lese aviser er visst fryktelig spennende for en liten katt som stort sett ikke vet noe om verdenen, nettopp det som det står om i avisa. Men hun blir fort lei av lesinga og finner ut at den beste plassen å slappe av er midt oppå avisen ....  Jeg gir opp, gir henne blautfor for så å starte på middagen.. Etterpå må jeg ut på tur med bikkja i drittværet før jeg må ned i stallen å ta inn 9 hester…

 
Jeg har for mange dyr…men fy så søte de er!



 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar