2012/01/20

Hvor mange kvinnfolk må det til for å skru opp en IKEA-kommode..

Svaret er 2, dog med noen hindringer på veien....


Min søster og jeg hadde et IKEA raid her i forrige uke, og resultatet ble nytt gulv til min stue (50% på gulv! Endelig skal jeg bli kvitt det hersens, middbefengte og ikke minst flekkete vegg til vegg teppet en lur kar klarte å legge en gang på begynnelsen av 90 tallet....) ,en kommode til min søster og masse småtteri, naturligvis, vi var jo på IKEA...

Vi setter oss ned med tunga rett i munnen, åpner pakken med kommoden i og starter med bruksanvisningen. Simpelt,tenker vi, så da orker vi ikke starte på tegningen nummerert med 1, men velger å ta skuffene først.
Vi møter få hindringer her, og kjapt er vi ferdige med 3 hovedskuffer og en innerskuff. Min søster kommenterer at dette går fort og smertefritt, men glemmer å banke i bordet, kaste salt over skulderen og sånt....

Nå skal selve kommoden settes sammen, altså "skallet" skuffene skal i. Vi må altså bla oss tilbake til tegning nummerert 1 og starte derfra. Arbeidet går jevnt og trutt, vi får satt sammen delene slik de skal være, spikret fast bakplaten og satt kommoden på høykant. Det er nå vi oppdager at skuffene ikke går inn, vi har nemlig satt alle skuffebeslagene opp ned, på tross av at det var denne delen av bruksanvisningen vi diskuterte og studerte mest...
Vi skrur dermed av alle beslagene og bytter de om. Nå passer skuffene, endelig! Men...på gulvet ligger det en bord-bit, eller en planke, om jeg siterer min søster. Jeg har vært med på at IKEA er spandabel på skruer og liknende, men at de er spandabel på tre-deler, vel, da var detteførste gang. Faen! Det er den delen som skal være øverst,under topp-platen men før skuffene...og vi har spikret fast bakplaten, og ikke vært kjip på spiker....
Rå muskelkraft og to sprø kvinnfolk senere, har vifaktisk klart å miksa det til, og kommoden er  klar til å fylles med alt min søster ikke har plass til i skapet på soverommet sitt....


Vi gleder oss til å legge gulv.....

Baronessen 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar