2013/07/17

OVER 30


Når man blir eldre, har flyttet hjemmefra og blir ansett som voksen er det mye som forandrer seg. Ikke bare blir du alene, må betale regninger selv og må vaske selv, men til og med bursdagene blir forandret. Dagen blir liksom ikke helt det samme når en må lage teselskapet selv, bake kakene og steke vaflene. I tillegg får man gjerne beskjed om å kjøpe noe en trenger for så å oppgi sum slik at du kan få «tilbakebetalt» for gaven du har kjøpt til deg selv…

«Gratulerer med dagen, den er din! Alle unge, alle gamle har en dag som er sin. Dageeeen er din, gratulerer med dagen den er din…»

Det var først når 30 års dagen min nærmet seg (ja, jeg er OVER 30) at jeg virkelig innså det. Det har ikke vært innen tankerekkevidde før dette, enda jeg har bodd alene i en hel del år. Bodd alene, med egne regninger, egne planter (to grønne stueplanter som faktisk enda lever…), hund og katt…
Når man fyller 30 skal det visstnok feires med bask og bram (noe vi i alle høyeste grad gjorde…) Men i månedene før feiringene var jeg travelt opptatt med planlegging, til min egen bursdag! Ja, sik var det, mamma bakte ikke en eneste kake, leide ikke lokale eller poppet popcorn. Alt dette måtte jeg gjøre helt selv, og på MIN dag. Snøft.. Men jeg tok meg selv i nakken og fant ut at fest skulle jeg ha – og det ble det – selv om det ikke blir helt det samme når man «overasker» seg selv….

Jeg klarte naturligvis å fikse det slik at min etterkommer ble født dagen etter meg. Når jeg ser tilbake på mitt gråtkvalte bursdagsønske for nøyaktig 3 år og 364 dager siden, innser jeg hvor teit dette var. Jeg ønsket meg nemlig keisersnitt i bursdagsgave. Ønsket ble ikke oppfylt av vakthavende over kirurg på Sørlandet sykehus… Sett i ettertid er jeg i grunnen himla glad for akkurat det. Ja for selv om jeg må stå på min egen bursdag og bake Hello Kitty kake, lage gelètog og blåse ballonger, er det er uansett min EGEN dag, Vesla har ikke før 24 timer senere. Så selv om Alle har glemt med dagen etter når det faktiske selskapet er, så hadde jeg tross alt en egen dag.

Vet jeg er OVER 30 og burde gi faen i alt som heter bursdag, men er jo faktisk hyggelig å bli husket da…sånt blir vaffal aldri jeg for gammel til..

Takk skaper for Facebook sier jeg bare. Der alle mine venner, bekjente og faktisk folk jeg omtrent ikke kjenner i det hele tatt, blir påminnet MIN dag med en gang de åpne øynene! (85% av facebook brukere sjekker face allerede før de har stått opp av senga faktisk, og selv om jeg gremmes må jeg innrømme at i dag var jeg en av dem…) «Baronessen har bursdag i dag, bli med å feir..»
De fleste tenker at om en ikke skriver på «veggen» til bursdagsbarnet vil dette bli oppdaget og vedkommende meget fornærmet. Vel, når det er sagt så hadde jeg nok aldri oppdaget at akkurat du ikke hadde skrevet standard:» gratulerer med dagen J» iblant de over 150 meldingene jeg har fått i dag, med mindre du tidligere er blitt omtalt som venninnen, søsteren, bestisen, min kjære X eller andre kjære navn i denne bloggen… Man uansett svært hyggelig å få slike meldinger, Facebook gjør bursdager gøy!

Når dagen blir oppsummert innser jeg at jeg har ingen grunn til å klage. For jeg er blitt husket, i aller høyeste grad. Fått pakker med skinnjakke (jeeeey), gavekort, penger, klær og en hel del alkoholholdig drikke. Min mor synger inn bursdagssang på mobilsvareren mens jeg er på jobb, og jobben spanderer kake på meg. Jeg er passert 30, og det gjør ingenting, fordi jeg har hatt en flott bursdag.

Og i morgen blir dagen enda bedre, når jeg får se øynene til den viktigste personen i hele mitt liv, lyse av glede over alt som kommer i fanget på henne. For i morgen er det Veslas dag, og vi gleder oss :)

Baronesse Von Krogh

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar