2011/04/19

God Påske!

Snart kan også JEG skryte på meg påskeferie... etter å ha måttet hørt den ene etter den andre skryte av hvor deilig det er å ha fri, og rope “goooood påskeeeee” idet de forsvinner ut av døra på jobb, lenge før arbeidsdagen er over...

I morgen skal jeg også ta ferie. Em arbeidsdag til, så får jeg hele 5 dager fri! O`herlige liv!

Hva er påsken? Er det skitur i det vakre fjellet med nysnø?(må vel lete lenge etter den i år tenker jeg, ettersom gradestokken har krøpet til 18 pluss og solen stråler ute..)
Er det en feit person i haredrakt på et kjøpesenter, som deler ut påskeegg, stappfulle med godteri. Påskeeggene er dekorert med vakre mønstre og kreative dekorasjoner. Men innsiden av egget skjuler en brutal sannhet, de inneholder sukker og snop med altfor mye kalorier og farlige E-stoffer. Men bryr jeg meg? Stiller meg gjerne i kø!

Ga forøvrig en kollega et stappfullt påskeegg i dag, etter å ha blitt tagget i ett av alle disse teite innleggene på fjesboka. Tenkte å drite i det, men plutselig følte jeg meg snill og ga han egget likevel. Så får vi se hva karma gjør, får jeg egg tilbake mon tro?

Hvorfor har forresten påskeharen blitt en del av påskens faste tradisjoner? (ikke at jeg klager, godteri er fremdeles en stor del av mitt kosthold i påska..)
Hvorfor er det akkurat haren som har blitt nåtidens største ikon midt i påsken. En pelsdott med ører har vel ikke noe med Jesus å gjøre?! Og sist jeg sjekket la den heller ikke egg! Hvorfor ikke en piggrokk eller en gorilla? Det er jeg faen ikke sikker på!


Men det viktigste med påsken er likevel krimgåtene på melkekartongene? Jeg kan ikke tenke meg en påske uten krim, det ville vært det samme som en jul uten gaver, sommer uten sol og høst uten fallende blader. Etter hvert som du nærmer deg løsningen, øker spenningen og du ser fram til at du har funnet ut hvem som er drapsmannen. Men når den dagen kommer hvor du får vite hva løsningen er, blir du sønderknust og på randen av selvmord siden du trodde det var vaktmesteren, men så viste det seg at det var den sjalu kjæresten.

Vi stikker strake veien til fjells i morgen etter Jobb. Uansett om jeg klarer å løse krimgåten eller ei, så skal jeg sannelig kose meg i påska. Og til neste år, ja da skal jeg gjøre som “alle andre” å ta fri disse tre dagene! For de har vært de lengste dagene jeg kan huske å ha opplevd..

Et kjent ordtak er at jula varer helt til påsken, og da varer vel påskefeiringa helt til jula!

God Påske!



-Baronessen-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar